Ga verder naar de inhoud

BC/21-0062

Non fondée Beroepscommissie Commission d'Appel Mesure provisoire Disciplinaire Mesure d'ordre
TERMIJN - GEEN BESLISSING DIRECTEUR - GEZONDHEID

Een klacht moet worden ingediend uiterlijk de zevende dag na de dag waarop de gedetineerde kennis heeft gekregen van de beslissing. Wanneer er uit de omstandigheden blijkt dat de gedetineerde de klacht zo spoedig mogelijk als wat redelijkerwijze van hem verlangd kon worden heeft ingediend, kan men de klacht uitzonderlijk toch ontvankelijk verklaren. De termijn van 7 dagen werd voor iedere klacht overschreden. Appellant geeft noch in de klachtenformulieren, noch in het beroepsschrift een overtuigende verklaring waarom hij de klachten niet tijdig kon indienen. Ter zitting gaf hij aan dat hij ze niet kon indienen gelet op de quarantaine en dat hij ze in de verkeerde bus had gestoken, namelijk in de bus van de Commissie van Toezicht en niet de bus van de Klachtencommissie. De klachtenformulieren worden echter ingediend via de bus van de Commissie van Toezicht. Deze werd regelmatig geleegd, maar de formulieren werden pas aangetroffen later, zodat dit argument niet aannemelijk is. De Beroepscommissie treedt de Klachtencommissie dan ook bij in haar beslissing om de klachten onontvankelijk te verklaren wegens een te late indiening.

Daarnaast is de beslissing omtrent de quarantaine wegens het weigeren van de Mantoux-test geen geïndividualiseerde beslissing van de directeur. Dit betreft immers een beslissing van de gevangenisarts.

Het beroep is ongegrond.